DA LI ĆE UVOZ GORIVA BITI ZAISTA LIBERALIZOVAN?
Najava
da se uskoro može očekivati ukidanje Uredbe o zabrani uvoza derivata
nafte, koja važi nešto više od četiri godine, trebalo bi da otvori
vrata liberalizaciji domaćeg naftnog tržišta. Ipak, prestankom važenja
Uredbe neće biti u potpunosti “skinuta” zaštita domaćeg naftnog tržišta
jer se planira uvođenje uvozne takse, a predloženo je da ona za
dizel-goriva i lož-ulje bude 30 odsto, a za benzine 17,5 odsto.
Ovakav
vid zaštite koristile su i druge države u tranziciji, a ona ne bi bile
dugoročne, već bi trajala nekoliko godina, uz postepeno sniženje stope.
Cilj je da se, u periodu dok uvozne takse postoje, obezbedi postepena
liberalizacija domaćeg naftnog tržišta i, istovremeno, zaštiti Naftna
industrija Srbije u periodu modernizacije prerađivačkih kapaciteta,
odnosno okončanja privatizacije NIS-a. Sigurno je da ova zaštita neće
predugo trajati jer će okolne zemlje, čije naftne kompanije ne budu
učestvovale u privatizaciji NIS-a, zahtevati da se srpsko tržište što
pre liberalizuje.
Uredba
o zabrani uvoza nafte uvedena je kao vid zaštite nacionalne kompanije
koja u svom sastavu ima rafinerije koje treba modernizovati kako bi se
gorivo proizvodilo po evropskim standardima, a ne može više da traje
jer se mora obezbediti slobodna trgovina. Naime, predstavnici naše
zemlje pregovoraju s predstavnicima Evropske unije i CEFTA-e o
slobodnoj trgovini pa i slobodnom uvozu derivata, ali se uvažava
tranzicioni period i vreme potrebno za modernizaciju rafinerijskih
postrojenja i omogućava druga vrsta zaštite još neko vreme.
Da
li prestanak zabrane uvoza derivata i istovremeno uvođenje uvozne takse
na derivate i zaista znači liberalizaciju naftnog tržišta, pokazaće se
veoma brzo, a odgovor na to pitanje daće računica – da li se isplati
kupovati gorivo iz okruženja i prodavati ga u Srbiji po cenama koje
važe u našoj zemlji ili je i dalje isplativije kupovati sirovu naftu,
prerađivati je u rafinerijama NIS-a i to gorivo plasirati na tržište.
Treba imati na umu da je privatizacija NIS-a na pragu i da je i
privatizacioni savetnik za NIS, “Meril Linč – Rajfajzen investment”,
predvideo zadržavanje određene vrste zaštite za strateškog partnera jer
je to i uslov da bilo koji strani investitor uloži u NIS.
Naime,
budući starteški partner trebalo bi da investira velike pare, a teško
da će onaj ko uloži novac u prerađivačke kapacitete biti spreman da to
učini ukoliko nema neku vrstu zaštite koja mu omogućava da uloženo
vrati. Ipak, ulaganje u rafinerije obezbeđuje Srbiji savremene
prerađivačke kapacitete i veću energetsku samostalnost. To, zapravo,
znači da je realno očekivati da će uvođenje uvozne takse obezbediti
NIS-u da i dalje bude konkurentan s cenama goriva koje se plasira iz
rafinerija, a da će se, ulaganjem u modernizaciju, obezbeđivati sve
viši kvalitet goriva.
Generalni
direktor preduzeća”Petrobart” Aleksandar Mileusnić ističe da je
ukidanje Uredbe o zabrani uvoza dobar korak, ali da su planirane uvozne
takse veoma visoke i nestimulativne jer računica kaže da će gorivo iz
uvoza biti skuplje od onog koje se proizvodi u rafinerijama NIS-a.
-
Ukoliko se ne promeni i Uredba o cenama naftnih derivata, ukidanje
Uredbe o zabrani uvoza neće dovesti do velikih promena na našem tržištu
– kaže Mileusnić. – Bitno je da li će se cena goriva i dalje određivati
na osnovu cene sirove nafte ili cene derivata na berzi, jer će u
suprotnom, i pored ukidanja Uredbe o zabrani uvoza derivata, praktično
stanje ostati isto.
Dobit NIS-a 3,6 milijardi dinara Naftna
industrija Srbije (NIS) objavila je juče da je u prvoj polovini 2006.
godine ostvarila dobit od 3,6 milijardi dinara, što je za 30 odsto više
od plana.Kako se navodi u saopstenju, na sednici skupštine akcionarskog
društva menadžment NIS-a ukazao je da su ti poslovni rezultati
omogućili kompaniji da dodatno ojača potencijale, uz napomenu da se
posebno vodilo računa o ispunjenju obaveza prema republičkom budžetu i
stranim poveriocima. Predsednik Skupštine AD NIS, ministar energetike
Radomir Naumov, ocenio je da je ostvarena dobit “dokaz da je uspešno
okončana reorganizacija NIS-a”. “Kopanija ide krupnim koracima ka
ostvarenju svoje misije - stvaranju regionalno respektabine naftne
kompanije”, istakao je on. Kako se navodi u saopstenju, Skupstina NIS-a
je usvojila i revizorski izvestaj o poslovanju u prošloj godini. |
A
za računanje troškova uvoza i dodavanje planirane uvozne takse za
dizel-goriva od 30 odsto (bez ikakve zarade uvoznika), proizvođačka
cena evrodizela (uz cene s berze od srede) bila bi 49,44 dinara po
litru (sadašnja je 47,38), kaže Aleksandar Mileusnić. Kada se tome
dodaju akciza (17,20 dinara), porez na dodatu vrednost (18 posto) i
malopodajna marža (pet dinara), litar ovog goriva na pumpama bi trebalo
da košta 84,40 dinara, a sadašnja cena je 82,10 dinara. Ista računica,
ali za dizel D2, kazuje da bi proizvođačka cena bila 48,86 dinara po
litru, sadašnja je 41,68 dinara, a uz dodavanje ostalih troškova litar
bi koštao 83,80 dinara, a sada staje 75,30.
On
ističe da je trenutno kod benzina situcija nešto bolja, ali samo zato
što je zbog manje potražnje od kraja avgusta do srede tona benzina
jeftinija za 85 dolara, dok je u julu bila takva da se uvoz, uz cene
važeće na domaćem naftnom tržištu, ne bi isplatio. Dakle, ista računica
kao i kod dizel-goriva, kaže Mileusnić. Uz računanje uvozne takse od
17,5 odsto -proizvođačka cena bila bi 36,35 dinara (sada je 37,95)- što
bi u maloprodaji, uz dodavanje akcize od 32,33 dinara po litru, PDV i
maloprodajnu maržu dalo cenu od 86,95 dinara. Sada se ovo gorivo
prodaje za 88,80.
D. Mlađenović